Fenomenet blogg

Det var under 2000-talet som fenomenet “blogg” började vinna popularitet och snabbt vann en stor publik – främst hos den yngre generationen. Du har säker både läst och följt flera bloggar under åren. Det skulle inte vara särskilt konstigt då de fick en nära explosionsartad gensomslagskraft under åren 2000-2015.

Vad är en blogg egentligen?

En blogg kan kategoriseras som en offentlig dagbok på nätet och handlar oftast om en persons privatliv. Det är främst en snskild person som står bakom en blogg och denne gör regelbundna uppdateringar med hjälp av text och bilder, som människor sedan kan läsa och ta del av.

Denna blogg kan ligga på en egen webbadress, vara del av en så kallad bloggsajt som har flera bloggar, eller vara del av en nättidning. I det sista alternativet finns det ofta så kallade “kändis-bloggar”. Det vill säga folk som redan innan de startade en blogg hade någon form av kändisskap och var kända för allmänheten.

Många bloggare blir dessutom kända via sina bloggar. De som var anonyma tidigare kan nå en viss kändisstatus när de nått ett visst antal tusen läsare och får synas mer och mer i media. I och med att detta händer börjar allt fler företag och affiliates vilja samarbeta med bloggare och detta leder till att hen kan börja tjäna pengar på bloggen. Ett känt exempel på detta är Isabella “Blondinbella” Löwengrip, som började blogga i ung ålder och nu äger flera egna företag som bland annat sysslar med hudvård.

Olika sorters bloggar

Det finns idag en våg av olika ämnen och teman när det kommer till bloggar. Den allra vanligaste är en personlig blogg där en individ berättar om sitt liv och vardagliga händelser. Andra kategorier som är populära är mode- och inredningsbloggar, mat- och träningsbloggar, resebloggar, politiska bloggar, bloggar om djur, likt hästar och ridning, sportbloggar och företagsbloggar. Det finns egentligen inga begränsningar när det kommer till vad du vill att din blogg ska handla om.

Nå ut till flera tusen

Det som gjorde bloggen till ett så effektivt redskap för så många unga under tidigt 2000-tal, var att det gjorde det enkelt att nå ut till en stor publik. Då fenomenet blogg uppstod innan sociala medier fanns i allas telefoner, blev det de ungas sätt att sprida ett budskap och utrycka åsikter. Tack vara att människor också kunde kommentera på bloggen, fanns det dessutom möjligheter att interagera med läsare.

Nu för tiden är bloggen visserligen en stark plattform, men den har tappat en del då konkurrenter likt Instagram och Twitter har tagit över. Idag vill folk ha snabba korta nyheter och uppdateringar och får detta via nämnda appar. dessa appar, dock främst Twitter, har faktiskt kallats för just “mikrobloggar”. Bloggen är dock fortfarande en bra plattform när du har tid att sätta dig ner och läsa lite mer djupgående texter.

En annan form av dokumentation som nu har mer publik än bloggen är en så kallad “vlog”. Detta är helt enkelt ett eller flera blogginlägg i videoform. Vlog står nämligen för video blogg. ¨Här tar ägaren av en blogg med sig en kamera ut när hen gör något (eller så sitter en hemma och berättar en historia) och helt enkelt dokumenterar en dag. Detta läggs sedan upp på nätet, oftast via Youtube och alla som är intresserade kan kolla och kommentera.